© Centrul de Studii Europene - Facultatea de Drept, Universitatea „Alexandru Ion Cuza” din Iași 2014
DEPARTAMENTUL DE FORMARE ȘI PERFECȚIONARE PROFESIONALĂ
CENTRUL DE STUDII EUROPENE
UNIVERSITATEA „ALEXANDRU IOAN CUZA” DIN IAȘI
FORMATOR DE FORMATORI
Cod COR: 242402 - autorizat ANC 2013
Daniela Tatiana AGHEORGHIESEI
UNIVERSITATEA „ALEXANDRU IOAN CUZA” din IAȘI
Este profesor universitar doctor la Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor. Ariile sale de predare si
expertiza academica si profesionala sunt management, etica in afaceri si in administratia publica si merchandising.
A participat ca expert la formularea grilei de calificari pentru programele de studii din invatamantul superior.
CURSURI: Formator de formatori
Elena SEGHEDIN
UNIVERSITATEA „ALEXANDRU IOAN CUZA” din IAȘI
Este lector universitar doctor la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale educatiei (UAIC) și are peste 15 ani de experiență
ca formator fiind implicată în multiple colaborări pentru proiecte de formare si monitorizare a activitatilor de dezvoltare
profesionala (Ministerul Educatiei in colaborare cu UNICEF, World Bank; British Council Romania, Fundaţia EuroEd Iaşi,
Learn& Vision Cluj-Napoca, IRMED Iasi, InfoEducatia Iasi, CCD-uri din Iasi, Bacau, Piatra Neamt, Baia Mare, Vaslui,
Suceava s.a.).
CURSURI: Formator de formatori
Formatori
Acest curs nu mai face parte din oferta programelor de formare oferite de
Centrul de Studii Europe.
Centrul de Dezvoltare Personală și Formare Profesională din cadrul
Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași organizeaza cursul
Formatror (242401) detalii la adresa centruldpfp@uaic.ro.
Descriere curs
Formatorul
este
specialistul
in
formare
care
proiectează,
derulează,
evaluează
şi
revizuieşte
activităţi
teoretice
/
practice
şi
/
sau
programe
de
formare şi dezvoltare a competenţelor profesionale, derulate in instituţii specializate sau la locul de muncă.
Ca urmare, un formator este conform standardului ocupaţional:
•
Conceptor
al
programelor
de
formare,
pe
baza
documentelor
normative
in
vigoare,
a
standardelor
ocupaţionale
/
de
pregătire
profesională
şi
a nevoilor unui anumit sector sau domeniu de activitate - inclusiv al celui de formare a formatorilor.
•
Proiectant
al
programelor
şi
al
activităţilor
de
formare,
pe
baza
identificării
nevoii
şi
cererii
de
formare
dintr-un
anumit
sector
sau
domeniu
de
activitate.
•
Organizator al programelor de formare, asigurand toate condiţiile necesare desfăşurării optime a programului de formare.
•
Facilitator
al
procesului
de
invăţare
şi
de
dezvoltare
prin
crearea
unor
situaţii
de
invăţare
adecvate
dezvoltării
competenţelor
profesionale
care se constituie in ţinte ale formării.
•
Evaluator al competenţelor efectiv formate sau dezvoltate la participanţii la formare, precum şi al propriei prestaţii ca formator.
•
Evaluator al programelor de formare - atat al celor proprii, cat şi al programelor de formare propuse spre evaluare in vederea autorizării.
•
Persoană care invaţă pe tot parcursul carierei profesionale, dezvoltandu-şi permanent propriile competenţe de formator.
Categorii de formatori:
•
Formatorul
responsabil
cu
activităţile
teoretice
şi
practice
de
dezvoltare
a
competenţelor
indiferent
de
nivelul
de
calificare
la
care
lucrează.
El
lucrează
ca
formator
(cu
normă
intreagă
sau
fracţiune
de
normă)
in
instituţii
de
formare,
dar
poate
fi
şi
angajatul
unei
organizaţii
(indiferent de natura ei) care are o structură responsabilă cu formarea propriilor angajaţi.
•
Formatorul
responsabil
cu
activităţile
practice
de
dezvoltare
a
competenţelor
profesionale.
El
lucrează
ca
formator
(cu
normă
intreagă
sau
fracţiune
de
normă)
in
instituţii
de
formare
dar
poate
fi
şi
angajat
al
unei
organizaţii
(indiferent
de
natura
ei)
care
are
o
structură
responsabilă
cu formarea angajaţilor proprii.
•
Indrumătorul
de
practică
din
cadrul
intreprinderilor
şi
altor
organizaţii.
El
este
responsabil
cu
activităţile
practice
de
dezvoltare
a
competenţelor
profesionale
in
condiţii
reale
de
muncă,
in
organizaţia
in
care
lucrează.
El
este
angajat
al
acesteia
pe
un
post
de
conducere
sau de execuţie şi, ca indrumător de practică, el poate fi sau nu degrevat de sarcinile obişnuite de lucru.
•
Formatorul
de
formatori:
cuprinde
competenţe
obligatorii
(de
bază),
care
trebuie
demonstrate
de
toţi
formatorii
numiţi
mai
sus,
indiferent
de
nivelul
de
calificare
şi
competenţe
opţionale,
care
trebuie
demonstrate
cu
precădere
de
anumite
categorii
de
formatori.
Formatorii
care
deţin
numai
competenţele
de
bază
(obligatorii),
realizează,
de
regulă,
un
program
de
formare
conceput
de
alţi
formatori,
pot
lucra
in
echipe
cu alţi formatori, pot indruma practica in producţie şi pregătirea ucenicilor.
Competenţele
opţionale
vor
fi
formate
numai
impreună
cu
sau
ulterior
dobandirii
/
evaluării
competenţelor
de
bază
(obligatorii),
conţinutul
lor
fiind
adiacent
competenţelor
de
bază.
Astfel,
formatorii
implicaţi
in
managementul
programelor
de
formare
şi
/
sau
personalul
furnizorilor
de
formare
cu
funcţii
manageriale
vor
deţine,
in
funcţie
de
domeniul
de
specializare,
una
sau
mai
multe
dintre
unităţile
opţionale
de
competenţă
(Marketing-ul
formării,
Proiectarea
programelor
de
formare,
Organizarea
programelor
şi
a
stagiilor
de
formare,
Evaluarea,
revizuirea
şi
asigurarea
calităţii
programelor de formare).
OBIECTIVELE SPECIFICE
•
Aplicarea prevederilor legale referitoare la sănătatea și securitatea în munca și în domeniul situațiilor de urgență
•
Pregătirea programului / stagiului de formare
•
Pregătirea formării practice
•
Realizarea activităților de formare
•
Evaluarea participanților la formare
•
Evaluarea programului / stagiului de formare
Evaluarea finala va consta in doua probe:
•
Testul scris (grila) - pondere de 50% din nota finala și
•
Proba practica (prezentarea unui proiect) - pondere de 50% din nota finala
Diplomele eliberate absolventilor sunt emise de Ministerul Muncii si de Ministerul Educatiei.